torsdag 24. februar 2011

Ekte versus kopi?

Jepp, det lurer jeg på. Jeg kom over siden Designers Revolt der de selger kopier av kjente møbler, lamper og andre interiørting til en veldig billig pris sammenlignet med originalene. Eller sammenlignet med de lisensierte kopiene kan man vel heller kanskje si. For det meste av det som selges som "originaler" er jo faktisk også kopier.

Ta for eksempel AJ-lampene (som jeg ønsker meg så sårt...). Gulvlampen som er laget av Louis Poulsen koster rundt 5600 kroner, hos Designers Revolt koster den 1597 SEK. Bordlampen koster ca 5000 kr, kopien koster 1397 SEK.

Louis Poulsen
Designers Revolt

Utseendet er helt likt, men hvordan er kvaliteten?


Eames Hang it all koster 697 SEK mot rundt 2000 kr som er prisen på Vitra sin utgave.

DR

Vitra

Dette sier Designers Revolt på siden sin: 
We believe that the designers behind all the wonderful pieces of furniture you will find here on Designers Revolt would turn in their graves at the exclusivity their designs have achieved due to the artificially inflated prices charged by licensed manufacturers.
Hva synes dere om dette? Er det greit å kjøpe en slik kopi? Jeg har egentlig alltid vært mot kopiering av klassikere. Skal det være, så skal det være. Jeg tror ikke jeg hadde vært like fornøyd med produktet hvis jeg visste at det ikke var originalen. Men nå er det jo slik at mye av det vi ser på som original, faktisk er kopier det også.

Jeg kjenner at jeg er usikker på hva jeg synes. I hvert fall når man kan få kjøpt to AJ-bordlamper til en så rimelig penge... Jeg har nemlig fortsatt ikke kjøpt nye lamper til nattbordene...

Et siste spørsmål: Er det noen som vet om det faktisk går an å handle fra dette firmaet når man bor i Norge? Alt jeg finner om dette, er at det går hvis man bor i et EU-land.

16 kommentarer:

  1. Ja på denne nettsiden var det mange klassikere til en rimelig penge.
    Jeg har kjøpt!! Mener at vi selv må få ha det vi har lyst på i vårt eget hus!! Kopiene lages jo, det er ikke ulovlig. Og om det er litt billigere da...hva så :)
    Utrolig mye fint var det der!!!
    Lykke til!! :)

    SvarSlett
  2. Ah, tror ikke jeg hadde greit å motstått å kjøpt kopi jeg altså, når det er så stor prisforskjell... Jeg har liksom ikke god råd i heletatt... :P

    SvarSlett
  3. Yo!
    Den veggen på kjøkkenet ble veldi stili, har ikke settt den før nå, nice!
    klem manu

    SvarSlett
  4. Ahh dette er interessant og jeg klarer ikke bestemme meg helt for hvilken side jeg velger.
    Kopier er kopier og ikke orginaler, men om kopiene er lovlige og billigere og like fine og ja.. humph.. Synes å huske at man kunne få heftig bot om man kjøpte med seg designkopi-solbriller fra thailand og ble oppdaget i tollen på gardermoen for noen år siden..?! Om dette gjelder designmøbler og kan man jo undres over.. har ingen erfaringer å komme med. Siden skal iallefall sjekkes ut, takk for tips og for at du gav meg noe å tenke på og undres over!
    ha en fin kveld videre :D

    SvarSlett
  5. Hmm..er nok litt som deg.
    Har ikke råd til originalen, og kunne nok kjøpt en kopi. Men hadde ikke blitt fornøyd før jeg hadde kjøpt originalen..jeg hadde jo visst at det var en kopi..
    Vanskelig...for fristende det er det..

    SvarSlett
  6. Jeg sier det samme som søstern! Helt greit med kopi men originalen blir satt mest pris på.

    Og du,jeg har helt glemt å svare på det tulipanspørsmålet du spurte meg om for en god stund siden. Ja,ikke det at jeg har et svar,hehe.
    Jeg aner ikke hvordan man får tulipaner til å vare lenger,skulle ønske jeg visste. Kanskje jeg skal prøve potetmel?
    Uansett-kanskje du kan spørre ceropegia,hun er i allefall utdannet blomsterdekoratør,kanskje hun vet det :)

    SvarSlett
  7. JEg hadde tenkt å lage et lignende innlegg. Det finnes utrolig mange slike nettbutikker som selger kopier av designmøbler og belysning. Jeg kjenner jeg sliter litt med å kjøpe kopi, men har ikke helt gjort meg opp en mening enda...
    Kunne sikkert kjøpt en kopi, men en ekte hadde helt klart vært mer stas. Det er jo en grunn til at disse nettsidene ikke er norske eller danske osv. Her er det nemlig ikke lov. tror opphavsretten er en annen her enn i storbritania og andre land.

    SvarSlett
  8. Det er som du sier at mye av det vi kanskje ikke tror, faktisk er en kopi..

    Litt vanskelig det her, man vil jo ha orginalen. men... så var det denne prisen da.

    SvarSlett
  9. De marsipanfylte bollene er så gode at jeg nekter Himmelgutten å lage dem en gang til, jeg klarer ikke å slutte å spise dem...
    Når det gjelder original vs kopi så fryder det meg litt at det finnes et billigere alternativ. Det er bare sunt at statusjaget etter designklassikere brytes litt ned, jeg ser med stor forundring på venner som bruker alt for mye penger på møbler de tror de kommer til å like veldig lenge. Hadde ikke sagt nei til Y-stoler selv, men de er jo helt forferdelig å sitte i, så da blir nok løsningen å bruke pengene på å pusse opp arvede møbler i stedet.
    God helg til deg også! :)
    klem/dekoratøren

    SvarSlett
  10. Hei hei!

    Jeg tror rett og slett jeg kunne ha kjøpt kopi jeg...siden prisenforskjellen er så himla stor! Ikke det, jeg skulle gjerne hatt ekte (som barcelonastolen for eksempel), men gidder ikke ruinere meg for det....vi får se..*smil*

    Var stas at du la igjen kommentar hos meg, så jeg fant bloggen din. Du fortjener litt ros, og jeg har derfor en award til deg på bloggen min!*smil*

    Ønsker deg en flott helg!
    klem fra meg

    SvarSlett
  11. Jeg er faktisk oppriktig sjokkert over alle som mener det er ok å handle kopier.
    Det synes jeg er en ufattelig dårlig ting å gjøre mot designeren som veldig ofte har brukt lang tid,mye energi og penger på å lage slike klassikere.
    Har du ikke råd lar du vær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ehhhmm. Ok, designeren, som nå ofte har vært død i lang tid, brukte nok lang tid på å utvikle produktet sitt. Han fikk vel som oftest betalt også, noen ganske godt. De færreste fikk nok royalties av produksjonen. Hva er en original? Dette er masseproduserte produkter, riktignok ofte en dyr og eksklusiv produksjon (lite opplag), men likevel laget i en fabrikk. Jeg tror likevel produsenten, altså selgeren, ikke fabrikken sitter igjen med et godt påslag. Hvem er det vi gir pengene våre til når vi kjøper såkalte "designoriginaler"? Tror neppe det er designeren, men firmaene som markedsfører og selger produktene.

      Slett
  12. Jeg er enig i at det er fristende. Men den følelsen det er å først titte leeeeenge, vurdere hva som passer best, ønske seg og drømme. Så endelig få drømmelampen eller noe annet, den følelsen tror jeg man mister om man kjøper kopien. Jeg ville nok gått for originalen tror jeg:)

    SvarSlett
  13. Interessant tema dette her.

    Jeg hadde ikke kjøpt kopi, da lar jeg heller være.
    Støtter Irene over her, og Siv Iren!

    Vil heller beholde den gode følelsen det er å kjøpe noe "ekte". Vente, spare, glede seg.

    Følelsen av å ha en designervare i hus forsvinner med en kopi, tenker jeg.

    SvarSlett
  14. Spørsmålet er vel; er det designet i seg selv som tiltrekker deg, eller prisen. For meg er svaret definitivt det første, så har ingen gode argumenter for å velge de kopierte "orginalene" - de blir bare alt for dyre, da bruker jeg heller pengene på en flott ferie med familien.

    Jeg har kjøpt masse fra DC, det både ser bra ut og har en god kvalitet.

    SvarSlett
  15. DC? DR, mener du?

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.