tirsdag 31. mai 2011

DIY: Passepartout



Jeg har tidligere skrevet om min aversjon for å kutte stoffbiter, men er det noe jeg liker enda mindre enn det, så er det å kutte passepartouter. Men siden flere av bildene jeg har kjøpt på Etsy ikke passer inn i standardmålene på passepartout her i Norge, må jeg bite tenna sammen og gjøre det likevel.

Utstyret jeg bruker er en enkel passepartoutkutter kjøpt på Ebay for en billig penge. Dessuten en lang plastlinjal og en skjærematte. Og dermed står jeg og svetter og banner og sender en irritert tanke til amerikanerne som ikke kan lage bilder i vanlig A4-størrelse. Med en glatt plastlinjal som rettesnor blir det ikke akkurat enkelt, men jeg fant ut i dag at et par klumper med "lærertyggis" under gjorde det litt mer stabilt.

I dag var det det gule bildet som fikk passepartout. I lovely love my ♥ family! Litt mer farge på veggen.

Apropos farge, så skal det svarte monsteret av en sofa ut av huset så snart vi har spart opp penger til en ny. Joda, det er kjekt med skinnsofa når man har små barn, men så utrolig mye finere det er med en lys grå hjørnesofa med plass til mange fine puter. ;)

Ha en fortsatt fin tirsdag!

PS. Det er ikke premien i lotteriet mitt som står på bordet altså, jeg klarte nemlig ikke å motstå fristelsen å kjøpe en til meg selv også. ;)

30 kommentarer:

  1. Så fint det ble! Nydelige farger i stua di altså. *Pling* fra meg :)

    SvarSlett
  2. HURRA for ny sofa,
    can,t help it - de sorte skinnsofaene er både kalde og upersonlige!
    det blir gøy, gleder meg til å se alle de fine putene du setter til;-))
    klem Tone

    SvarSlett
  3. Så himla söt liten tavla! Enkelt men himla fint! :-)

    SvarSlett
  4. Det ble utrolig fint i stor ramme!! Jeg fant paspatur på ikea, men det kostet 99,- ikke så billig- kansje de nye?

    SvarSlett
  5. Supersnyggt! Passpartout-kniv är alltså ett måste för hemmafixaren. Ska införskaffas. :) Tack för tips!

    //Helena

    SvarSlett
  6. ...nå kom jeg på at jeg har et bilde kjøpt på etsy liggende. Har ikke kommet opp på veggen grunnet akkurat dette med ramme/passepartout. Takk.

    SvarSlett
  7. Ah, du er tøff! Jeg synes også det er nifst å kutte sånt selv. (Ikke stoff, da.) Og jeg har kjøpt DET fine bildet på etsy som jeg ikke finner noen passende ramme til. Enten er det for bredt eller så er det for smalt eller så er det for langt... Akk ja! Kanskje jeg tør å hive meg rundt og gjøre det selv nå. :) Nydelig lys på bildene dine som alltid!

    SvarSlett
  8. det bildet likte jeg, å så flink du er som tar slike skremmende saker i egne hender! Pappa hadde en slik kniv en gang, men jeg tror ikke jeg hadde klart å gi meg ut på det samme!

    Ble lekkert med bildene på veggen!

    Jeg hadde også sort skinnsofa før, å jeg ønsker meg det ikke igjen. Bytta det ut med en diiger grønn stoffsofa som vi elsker, men skulle heller ønske den var lys grå, selv om det ikke er en veldig pratisk farge med barn i hus!

    SvarSlett
  9. Så fine bilder du deler med oss, og bildet ble kjempefint!:)
    Vi har goså svart skinnsofa, og ønsker oss også en lys grå sofa i stoff som man kan ta av trekket og vaske. Men, nå får den nok bare være litt til.... Når minstemor skjønner at hun ikke skal grise sånn! :D Hehe...

    KLEM

    SvarSlett
  10. Så fine billeder og blog du har - kigger snart forbi igen :-)
    God dag //Tina

    SvarSlett
  11. Den samme utfordringa har jeg med plakater kjøpt på Etsy:) Kan jo bruke skjærebrett og kniv som jeg bruker til stoffene mine:)Fin plakat altså, sier mye den:)
    Sikkert greit med skinnsofa når barna er små, skjønner dere vil bytte den ut med en i stoff:)
    Mener jeg har meldt meg på Giveawayen din, husker ikke:)
    klem fra Trine:)

    SvarSlett
  12. Nydelige bilder og ord, søte du! Alltid en fryd å titte innom her hos deg altså*smile*

    ...og gratulerer med ny sofa-gleder meg til å se!*smile*

    ..jeg kjører forresten en utfordring inne hos meg nå! Kanskje du kunne tenke deg å henge deg på??*smile* Du har sikker NOE med prikker på?*blunkesmil*

    Ønsker deg en flott dag videre, søte du!
    Stoor klem fra meg

    SvarSlett
  13. fint bilde
    kjekt med litt forandring og nye farger av og til.
    ja, ny sofa blir bra!! :)

    jeg også ønsker meg den lysestaken (noen som hører meg??1!) :)

    fin onsdag
    klem, Åpent hus

    SvarSlett
  14. Nydelig! Du er så flink til å gjøre selv!
    Vi har også en sofa som jeg gjerne vi adoptere bort, men ønskelisten er så lang nå med nytt hus at det blir en god stund til.

    Ha en strålende kveld!

    SvarSlett
  15. Hei - så flink du er - jeg gir opp litt lett jeg - når noe ikke passer:)
    Ny sofa, ja - det har jeg lyst på også - lys grå står på ønskelisten her også:)

    God kveld til deg - klem fra Bente.

    SvarSlett
  16. Så flink du er!! Jeg har jo akkurat samme problemet med mine prints.. Clas Ohlsson har rammer som passer.. men det er jo mye penere med passpartour rundt! Kan jeg spørre hva du kutter i? Et passpartour, eller papp? Uansett takk for godt tips :)

    Synes forresten stua di var veldig koselig.

    Vi har mørkegrå stoffsofa 3+2, men jeg også ønsker meg en lysegrå hjørnesofa. Synes hjørnesofa virker som en drøm.. Utnytter plassen max, og det er som du sier; plass til mange puter ;)

    Ha en herlig kveld! Og takk for gode ønsker. Hodet sitter på fremdeles.. :)

    klem

    SvarSlett
  17. det bildet er bare såå fint. og hjørnesofa er så absolutt tingen. når lillejenta vår hadde gulpet ut den gamle sofaen vår fikk vi endelig kjøpt drømmesofaen - lysegrå hjørnesofa med massse puter i. så bare gled deg!! ellers har jeg gått glipp av massevis av fine innlegg ser jeg, og har hatt litt problemer med å klare å legge igjen kommentarer....men massse fint i alle fall. du har en herlig blogg.
    klem

    SvarSlett
  18. vakkert!!
    du tar så flotte bilder og, klem manu

    SvarSlett
  19. Så flotte bilder du hadde kjøpt deg! Fargeklatter på veggen! :-)
    Du er løsningsorientert da, som går løs med kniven selv... Vet ikke om jeg hadde turt; men ofte går det jo bra!

    Digger den manoskåla forresten! Håper jeg vinner den! Hehe...

    :-)

    SvarSlett
  20. Det ble så fint :-) Ble inspirert til å få rettet litt på bildene mine selv her!

    SvarSlett
  21. Jeg har også flere bilder som burde vært ramma inn, mange av dem kjøpt på etsy.

    SvarSlett
  22. Så flink da! VI har også svart "skinn" sofa. Mannen min kjøpte den uten at jeg visste det, jeg kom hjem og den sto i stua. Den er grei nok, men heldigvis begynner den nå å bli så slitt at det er på tide å hive den på dynga. Jeg gleder meg! :) Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  23. Superfint och underbara färger och bilder du bjuder på.

    /Mia :)

    SvarSlett
  24. Så flink du er da som lager din egen. Jeg hadde ikke hatt snøring på hvordan jeg skulle gjort det en gang. Og superfin teakkommode under her. Love it!

    SvarSlett
  25. Hei! hvor er de flotte hvite rammene kjøpt? har også et bilde kjøpt via esty som må rammes inn;) inspirerende blogg:)

    SvarSlett
  26. Hm, har aldri prøvd å lage passepartout, betaler heller en formue for spesialtilpassede på fotobutikken :S
    Skjerpings må til:)
    God helg til deg fra meg!
    Klem

    SvarSlett
  27. Tusen takk for alle fine kommentarer! :)

    Lovise: Rammene er Ribba fra Ikea.

    SvarSlett
  28. Jeg har akkurat fått kastet ut vår svarte skinnsofa og fått inn en nydelig lys grå en - kunne ikke vært mer fornøyd!! Det er bare å glede seg ;-)

    SvarSlett
  29. Nydelige bilder og farger! Og kjekt å endeli få satt seg ned å lest seg opp på alt det jeg gikk glipp av midt i flyttinga :)

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.