tirsdag 26. juli 2011

Friheten er sterkere enn frykten


Fra de første meldingene om bombeangrepet på Regjeringskvartalet kom på fredag
har jeg vært inne i nyhetene. Jeg har fulgt tv-sendingene i all min våkne tid, 
og jeg har sittet med flere nettaviser åpne på pc'en for å få med meg de siste oppdateringene.
Jeg har våknet om natten og sjekket på mobilen om det har kommet nye oppdateringer.


Jeg har grått over alle de som har mistet livet i de to forferdelige hendelsene i Oslo og på Utøya.
Jeg har grått når jeg tenker på hvilke grufulle timer de på Utøya opplevde på fredag.
Jaget, skutt på, sett at kamerater og familiemedlemmer ble henrettet.
Løpt for livet.
Noen klarte det. Mange klarte det ikke.


Jeg kjenner at jeg er kvalm. 
Jeg trenger en pause for å la hodet mitt hvile litt.
Derfor har jeg tatt bilder i dag. Bilder av ting jeg synes er fine.
For tross all ondskapen og galskapen som finnes i verden, finnes det også mye fint.
Fine gjenstander. Fine mennesker.
Oppmøtet ved alle markeringene i går viste at vårt lille land er fullt av fine mennesker.
Fullt av kjærlighet, solidaritet, samhold og omtanke.
"Friheten er sterkere enn frykten", sa Kong Harald. Han har rett.

Sakte, men sikkert kommer hverdagen til å bli mer normal igjen.
Helt normalt blir det ikke, for vi kommer ikke til å glemme 22. juli 2011.
Vi ikke glemme.
Men vi må fortsette å sette pris på alt det fine rundt oss. 
Derfor vil bloggen også returnere til vanlig modus igjen etter hvert. 
Med innlegg om vaser, kopper og cupcakes. 
Ubetydelig i den store sammenhengen, men en kilde til små gleder.

Ta vare på de små gledene og ta vare på hverandre.

20 kommentarer:

  1. Nyydelig skrevet!!!
    Link gjerne til dette innlegget på bloggenmin:)

    Fantastiske bilder også, forresten!

    SvarSlett
  2. Fint skrevet av deg. Jeg tror jeg også sakte men sikkert vil komme tilbake og vise små gleder på min blogg, men det er ikke lett. Klem Ellen

    SvarSlett
  3. Fine ord og fine fargerike bilder fra deg i dag :)
    Og det er godt med en pause fra de triste nyhetene en gang i blant, selv om det så klart også er viktig å få med seg hva som skjer når det er noe så viktig for vårt lille land.

    Klem,
    Signe

    SvarSlett
  4. Fine bilder du har tatt! Det er viktig å fokusere på andre ting også,for jeg har som du brukt mye tid på å få med meg alt av nyheter. Men tilslutt må man bare fortsette livet som før :) Derfor er det fint du har tatt bilder og jeg syntes de var behagelige og avslappende å se på.

    Ha en fin kveld!
    hilsen ann-helen

    SvarSlett
  5. ♥ Kjempefint skrevet! Vi var i Danmark da skjedde, og da jeg hørte om skyting på utøya ble jeg også kvalm. Veldig kvalm!! En flott gutt som har sommerjobb på jobben min er med i auf og jeg skjønte at han antageligvis var midt oppi det hele. Heldigvis hadde han fått gjemt seg og kom fra det i god behold, fysisk. Det går nok ikke an å tenke seg hva slags vonde følelser de sitter igjen med psykisk. Det blir mange inntrykk for oss også , med nyheter konstant hele dagen. Tror det er lurt å slå av litt iblant,og prøve å leve som normalt. Stor klem til deg ♥

    SvarSlett
  6. Rigtig flot skrevet og mine tanker ligger stadig i Norge. Det er meget sørgeligt det som er sket. Tænker på jer

    SvarSlett
  7. Så fint du skriver . Flink du er til å få frem dine innerste tanker . Takk for at du deler dem med meg .
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  8. Jättevackra bilder!! Och fina ord! Ibland är lite kreativitet, skapande och fotograferande ett jättebra sätt att koppla av och koppla bort jobbiga tankar. Kram

    SvarSlett
  9. Fine ord!
    Og nydelige bilder. synes det er godt at bloggverdnen kommer tilbake til sitt vanlige modus om dagen. Er godt å tenke på noe annet og hvile øynene på vakre ting når man skal ta seg en vellfortjent bloggpause i hverdagen!

    Å takk for fantastisk kaffetips. Skal absolutt testes ut ;) Å melkesjokolade er jo en vinner da !! MMmmmMMMmm

    Klem Silje

    SvarSlett
  10. Herlige bilder og vakre ord, søte du!
    Håper allt står bra til med deg og dine!

    Stor klem fra meg

    SvarSlett
  11. Hei på deg..
    Så kjekt at du likte bildene mine!
    Jeg er også utrolig glad i England, tror jeg har vært omtrent over alt da vi (familien) har kjørt gjennom England, Skottland og Wales x-antall ganger opp gjennom årene.. Er så kjekt å oppleve mye forskjellig i sjarmerende omgivelser og skape herlige ferieminner sammen..

    Kjempe fine bilder du også har, og fint innlegg med viktige ord!

    SvarSlett
  12. Foe et nydelig innlegg, du er flink med ord:),
    dette har vært noen forferdelige dager, men hverdagen er på vei tilbake,
    håper alt er bra med deg og dine
    Klem Hilde

    SvarSlett
  13. Hei kjære deg!
    så fint du skriver... tårer triller...igjen.
    jeg skjønner du også har hatt behov for å få med alt,
    som i sjokk. Jeg forsøker å begrense info fra og med i dag.
    men ikke lett.
    den lille gutten som er på samme alder som min sønn,
    ...som fikk pappan sin drept, og som så tappert ba for sitt liv,
    får jeg bare ikke ut av hodet - han svømte seg tappert i sikkerhet,
    for pappa'n hadde lært han å svømme, og sa han var flink.....

    håper vi snart tar oss til å blogge om vaser og kopper igjen:)
    masse klemmer fra meg

    SvarSlett
  14. Som om jeg skulle skrevet hvert eneste ord selv. Det er vanskelig å skrive om dagen. Jeg har tatt inn så mye fra nettopp som du beskiver alle nyhetssendinger, nettaviser, linker og jeg vet ikke hva. Tankene kretser rundt Utøya og undommene der. Kanskje det blir litt ekstra sterkt fordi jeg har tenåringer i huset? Jeg har en stund hatt en indre, ganske tøff kamp som innebærer å gi mine to vinger. Det akk så mye mer enkle rotarbeidet er på mange måter ferdig. Å gi de vinger er skummelt, litt godt, men kanskje aller mest nødvendig.

    SvarSlett
  15. Og så glemte jeg det aller viktigste - å sende en god klem <3.

    SvarSlett
  16. Hei igjen, søte!

    ..ja, det er liksom ikke bare bare å komme igang igjen med "vanlige" blogginnlegg...kjenner på det selv...men samtidig kjenner jeg at jeg har vært så trist og nedtrykt den siste uken-at jeg hadde godt av å prøve snu tankene litt...det har vært mange tårer her hjemme i sofaen..*snufs*

    selv om ikke det forferdelige som har skjedd blir mindre forferdelig av å gjøre noe annet igjen, så har jeg tro på at vi som ikke er direkte berørt har godt av å bevege oss litt videre....men vi kommer ikke til å glemme vi heller...mine tanker er stadig med de berørte..men om noe, så er det en påminnelse, for min del ihvertfall, å virkelig nyte de små gledene i livet, virkelig vise de du er glad i at du er glad i nettopp dem og ikke glemme å leve...det er en påminnelse om at man aldri vet hva som kommer rundt neste sving...

    ...håper det står bra til med deg og dine, søte du! Vi har bestemt oss for å reise på hytta i helgen med familien...deilig å komme litt ut fra oslo igjen etter en tung uke her..

    Stooor klem til deg

    SvarSlett
  17. ..og så glemte jeg å svare på spørsmålet ditt ser jeg...

    ...sommerfuglstansen kommer fra matha stewart..jeg har handlet den på ebay for et par år siden...men vet at hun også har nettbutikk på siden sin...så er sikkert mulig å få tak i den eller noe lignende!

    ..sommerfugler har vel ikke akkurat gått av moten for å si det sånn*blunkesmil*

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.