torsdag 8. september 2011

Emalox



Jeg husker ikke helt hvordan jeg fikk øynene opp for Emalox, men jeg husker godt følelsen da jeg sto med den første skålen i hånden. Det var mitt første Ebay-kjøp, og uvant som jeg var med størrelser som angis i inch, ble jeg overrasket over hvor liten den var i virkeligheten.
(Å ta seg tid til å regne om fra inch til cm er oppskrytt...) 
Men vakker var den! Og det var hodestups forelskelse!


Etter det har Emalox blitt mitt jaktobjekt nr. 1 når jeg er på loppis eller surfer på nettauksjoner. 
Og samlingen har blitt en del større med tiden.


Emaloxproduktene er norske, og de er designet av Bjørn Engø som var interiørarkitekt og designer. De ble laget fra midten av 1950-tallet, og produsert i mange forskjellige farger. Det finnes blant annet boller, skåler, fat, lysestaker, salt- og pepperbøsser og serviettringer.


Jeg leter spesielt etter boller og andre gjenstander i grått, gult og forskjellige nyanser av blått. 
De lyse blåturkise er de gjeveste å finne.

Samler du på noe? Ta gjerne spørsmålet som en liten utfordring og vis det frem på bloggen din!

God torsdag! Fuglene synger og sola skinner. :)

39 kommentarer:

  1. fin samling! jeg har også i overkant mange emalox ting i skapet mitt :) det største kuppet er et turkist fat med stett. hurra for ebay!

    SvarSlett
  2. Kjempefin samling å den har blitt stor også. Likte fargeskalaen og skålene kjempegodt, skjønner godt du har fått blod på tann med disse

    SvarSlett
  3. Wow, for en samling! Imponerende!Elsker gulfargen.

    SvarSlett
  4. Dette var litt av en fin samling! Og så flotte farger du har! Jeg har noen par, ikke det helt store å skryte av;)
    Lykke til med letingen:)

    SvarSlett
  5. Jösses, vilken imponerande samling! Hur härliga färger som helst!

    SvarSlett
  6. Wao for en samling i de nydeligste farger. Vakkert rett og slett! Jeg samler vel på en masse ting, men deriblant retro emaljefat... Og jammen vokser samlingen med jevne mellomrom når jeg er i svenskehuset vårt og tråler bruktbutikkene og loppisene her... Hi hi
    Klem

    SvarSlett
  7. For en fin samling! Herlige farger men enkelt og anvendelig design :)
    Selv samler jeg på opalin, eller samler og samler fru blom! Samlingen er ikke så stor enda i alle fall, men jeg kjøper det jeg kommer over :)

    Klem og en fin torsdag til deg!
    Signe

    SvarSlett
  8. ja!
    disse er en av mine favoritter også
    var nettopp en stor gjeng slike til salg på finn. men jeg måtte besinne meg :)

    SvarSlett
  9. wow, for en samling!!!
    jeg er virkelig inponert;) så lekre de er, så herlige farger og former.

    har hatt vaskedag; puh! Ingen sol og fuglekvitter på meg!
    Men aldeles ikke for sent, middag...en "pillow match" SÅ
    kan jeg dra til skogs:))
    snart HELG!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  10. For en samling:)
    Kommer jeg over noe, vet jeg hvor jeg skal sende det!!
    Fargene var nydelige!!!

    SvarSlett
  11. Nydelig! Jeg elsker min samling med rød Emalox!
    Når folk tusler rundt i stuen min, er det disse tingene de legger merke til:)
    Skulle gjerne ha funnet noe i rosa, og den skjønne lyseblå fargen som du har der.

    Klem:)

    SvarSlett
  12. Fantastisk fine er de!! Passer jo veldig godt med fargene ellers hos deg! Jeg samler nok ikke på noe spesielt, men jeg tenker nok at det følger mye spenning med når du finner noe du samler på! Lykke til - håper du finner mange skatter! Heidi :)

    SvarSlett
  13. Oj, du hadde virkelig funnet en hel haug også du!!! Så fint det var :)

    SvarSlett
  14. Oioioi, FOR en samling.
    Enig med deg at de blåturkise er de gjeveste.
    Jeg har en smaling selv, men den samlingen er bare lillesøsteren til din :D

    SvarSlett
  15. Utrolig flotte! Og fotogene :)

    SvarSlett
  16. Utrolig flott samling!
    Herlig å samle de alle sammen på et bilde, de blir om mulig enda finere med så mange sammen på et bord.
    Jeg har et stort blå-turkist emalox fat, men det er så ripete. Og da er det liksom litt ødelagt.

    God torsdagskveld!

    SvarSlett
  17. For en samling:-), e bay er topp, blir fort hekta der;-).
    Herlige farger på samlingen din:-).
    Fin fin kveld til deg
    Klem

    SvarSlett
  18. Har endel emalox selv, men i mange forskjellige farger. Veldig fine farger du hadde da, og så MYE:) Den nye teboksen og koppen trives nok godt i ditt hjem med nydelige blå grønne nyanser:)

    SvarSlett
  19. Dette har jeg ikke sett før. Så utrolige herlige farger!

    SvarSlett
  20. Wow! Litt av en samling!
    Elsker fargene (og bordet deres :))
    Her saumfarer jeg også etsy og ebay for tiden på jakt etter bursdagsnips :)

    SvarSlett
  21. ...jeg blir aldeles målløs, søte!
    For noen fantastiske skatter du har! Jeg ha kun to stakkarslige små....men nå kjenner jeg at jeg fikk lyst på en flott bolle eller to...*hihi*

    ...vakre!

    Så gøy at du hang deg på giveawayen min forresten*smile*

    Klem klem

    SvarSlett
  22. Kult og samtidig elegant! Lurer meg på om ikke min mor har minst en slik gul bolle i skapet sitt. Jeg er en hamster av natur, så her samler det seg lett opp alt mulig, hihi. (Les: Elsker ting, kjøper gjerne mer og har vondt for å kaste...) Uten at det var så planlagt, har det begynt å bygge seg opp en putesamling og en samling av kopper og krus i det siste :) Sendte ellers pakken din onsdag, kanskje du får den i dag? :) Ha en fabelaktig fredag og herlig helg!

    SvarSlett
  23. Det var litt av en samling. Jeg kjenner følelsen av å få tak i noe man samler på - det er en slik.... tilfredstillende jippi-følelse ;).

    Nå ser jeg veldig fram til å møte deg ;)!!!

    SvarSlett
  24. Wow, flott samling i herlige farger! Og de så så pene ut. Ikke fulle av riper og hakk som de jeg ofte kommer over er.-)
    God helg!

    SvarSlett
  25. Wow, vilken läcker samling! Sådana har jag aldrig sett förr faktiskt. Älskar färgerna!

    SvarSlett
  26. litt av en samling du har opparbeidet deg og de var kjempetøffe.

    SvarSlett
  27. OMG såå fiine farger:) blir jo glad av slike fiine ting:)) kul blogg du har:)

    SvarSlett
  28. ska sei;) fine samling!!

    koden for gulfarge: lykke-butinox. Den er ganske gul;) friske e an!

    SvarSlett
  29. *dåne* for en nydelig samling :)
    Så at du hadde vunnet inne hos resignert, grattis med en nydelig vase!

    Klem

    SvarSlett
  30. Det var jammen en fin, funky samling! :D

    Så mange fine innlegg det var nedover her!
    Lenge siden jeg har vært innom deg.

    Ha en superfin , ny uke!
    Klem
    -Amalie

    SvarSlett
  31. Det var litt av en samling du har;) Jeg syns det var mange fine blånyanser:)

    Her er det snart senvakt på meg og så er det jo starten på en ny uke med nye unike muligheter;)

    SvarSlett
  32. Ååå så nydelige farger! Enkle og rene i formen, veldig fine, men hva er de laget av? Keramikk? Pene er de hvertfall <3

    SvarSlett
  33. Knall samling! Å for noen flotte gjenstander å samle på! Jeg er imponert. Og takk for at du deler bakgrunnsinfoen. Det setter jeg pris på ♥

    SvarSlett
  34. Fantastiske! Disse var fine, for en flott samling du har :)

    SvarSlett
  35. Hei og hjeeelp, jeg elsker disse fatene, og har nettopp fått tak i mine første, men alle har skader i emaljen :( Når de er våte ser de helt fine ut, men når de tørker får de matte (flekker). Vet du om de kan reddes? Håper på svar! Mvh F

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg vet i hvert fall at visse vaskemidler ødelegger elokseringen, altså gjør dem matte. En av mine boller hadde slike flekker, og jeg brukte polishmiddel til keramiske platetopper for å få opp glansen litt igjen. Det ble ikke helt bra, men i hvert fall litt bedre. Oppvaskmaskin er forresten fy-fy for slike boller og fat.
      Lykke til!

      Slett
    2. Er det noen andre som har noen tips til dette? Hvordan redde de som har fåt matte lfekker og føles tørre å ta på?
      Håper på svar!

      Slett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.