tirsdag 29. november 2011

Fototips på en tirsdag

Gode lysforhold er viktig når man tar bilder, og interiørbilder er uten tvil lettest å ta i godt lys. Jeg ser på blogger rundt omkring at mange fortviler over at det er så dårlig lys for tida, og at det er umulig å få tatt gode bilder. Etter å ha lekt en del med kameraet og testet ut manuelle innstillinger, har jeg funnet noen løsninger som fungerer greit i disse mørketider.  Her kommer et par tips fra meg. 

# 1. Kamerastativ! Et stødig stativ er helt essensielt for meg når jeg tar bilder inne. Og det leder meg over på punkt nr 2...

2. Lukkertid! Når man bruker kamerastativ kan man ha laaaang lukkertid, og da får man sluppet inn mye mer lys enn om man holder kameraet i hånden.

Bildene under er tatt i dag. Det har vært mørkt og trist ute i hele dag, så lyset inne ble deretter. Kameraet jeg bruker er Canon EOS 450D, og alle bildene er tatt med ISO 100.


Det første bildet er tatt med den funksjonen som tar bilder uten blitz. Resultatet er ikke så aller verst, men jeg liker bildene enda lysere. Det andre bildet er tatt med autofunksjonen. Siden det var så mørkt inne, kobler blitzen inn. Ikke særlig bra resultat...


Så har jeg svisjet over til manuelle funksjoner. Jeg bruker bare den som er merket "M", for da kan jeg stille inn både lukketid og blenderåpning selv. Disse to bildene er tatt med lukkertid på 4 sekunder. Det sier seg selv at man trenger stativ for å få skarpt bilde med en så lang lukkertid, for her er det viktig at kameraet står helt stille. Fargeforskjellen skyldes hvitbalansen. For å unngå det gule lyset som blir på bilder når lyset ikke er optimalt, kan man forandre på hvitbalansen. På det siste bildet bildet virker lyset kaldere, og det liker jeg bedre. (Hvitbalansen kan også lett forandres i bilderedigeringsprogrammet man bruker.)


De to siste bildene er tatt med lukkertid på 6 sekunder. Her snakker vi stor forskjell fra de første bildene. På disse to bildene har jeg økt litt på fargegløden i tillegg. Jeg bruker gratisprogrammet PhotoScape. Dette er enkelt å bruke og det dekker mitt behov for bilderedigering.

Jeg håper noen kan ha nytte av disse tipsene mine! Ha en fin kveld alle sammen!

Forresten, så gøy at så mange vil bli med på gi-bort'en min. Har du ikke meldt deg på, kan du gjøre det her. ☺

35 kommentarer:

  1. hei du
    takk for fin gjennomgang
    kanskje jeg endelig skal brette opp armene og bli litt flinkere til å velge manuelle innstillinger?!

    resultatet er jo så absolutt verdt det!
    og det er fortsatt ei stund til sola snur...!

    :)
    Beste hilsner fra
    Åpent^hus

    SvarSlett
  2. Dette var nyttig altså, i hvertfall for nybegynneren meg;) hihi...

    SvarSlett
  3. Fine og enkle tips. Benytter meg av det samme som deg, bruker kun manuelle instillinger, gir så mye bedre resultat:)
    Kameraet mitt er på reparasjon, så da har jeg det forhåpentligvis over helga igjen. Som jeg gleder meg til å knipse bilder igjen!
    Klem E

    SvarSlett
  4. Takk for gode tips! Du tar jo de fineste bilder, så kjekt at du deler:-) Tror jeg skal bli litt flinkere til å dra frem det stativet:-)
    Klem, Elin

    SvarSlett
  5. STativ er definitivt på ønskelista til jul! Tusen takk for flotte fototips, jeg tar dem til meg ;)

    SvarSlett
  6. Hei - takk for tips - jeg bruker et så lite avansert kamera, jeg - men kan jo låne jentene sine - tror jeg trenger litt opplæring da - men stativet mangler ...

    Ha en god førjulstid, Trine:)

    Klem fra Bente.

    SvarSlett
  7. Takk for tips!
    Jeg har ikke speilrefleks, men et Leica D-lux 3 kompaktkamera. Kan gjøre en del manuelle instillinger på det også, tror jeg må prøve noe av det du anbefaler.
    Også er jeg også helt avhengig av stativ:-)
    Klem:-)

    SvarSlett
  8. Takk for tips, fotostaiv er et must! ;-)
    Og, jeg er så glad i sviblene..de er så små at de gjør stas på en helt vanlig kaffekopp! Og de..de har jeg endel av.. ;-)

    SvarSlett
  9. Herlige tips! Jeg må bli flinkere til å bruke stativ, eller med andre ord så må jeg begynne med det...
    Ha en flott kveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  10. FLOTTE tips, Trine :) Interiørbildene dine er kjempegode :)

    SvarSlett
  11. Å, så bra tips! Takk takk :) jeg er helt elendig på fotografering, burde vel tatt meg et kurs..

    SvarSlett
  12. Så bra med tips! Flinka:)
    Skal helt klart finne frem fotostativet mitt!
    Fin kveld til deg

    SvarSlett
  13. Sluker til meg de tipsene jeg kan få
    for jeg er ikke så god på slikt :)
    Du.. et sånn stativ hvor mye koster det?
    Kunne tenke meg et slikt et. Har Nikon jeg da :)

    Du tar veldig fine bilder og liker veldig
    godt de "kalde" bildene. Hihi...

    Stor klem!!
    :)

    SvarSlett
  14. Perfekt! TUSEN takk for at du deler dette:-) Nå er det frem med fotostativet ( som jeg lo av da mannen i huset kjøpte) Ha en fortsatt deilig uke

    SvarSlett
  15. Tack snälla, fina du för så bra tips. Och så fint med illustrationer till :) Kramar Kicki

    SvarSlett
  16. Fine tips! Jeg ønsker meg kamerastativ til jul. Har hviska det i øret til Eskil, så jeg håper han husker det og bringer det videre :) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  17. Jeg har alt jeg ønsker å kompetanse og utstyr innen rekkevidde (dvs Mannen og alt utstyret hans), men jeg synes det er sååå tiltak å ta frem stativet... Men resultatet blir jo så mye bedre. I morge, DA blir det stativ da ;)

    SvarSlett
  18. Takk for gode tips. Som fersk blogger med økende fotointeresse sluker jeg fototipsene jeg kommer over. Skulle bare ønske jeg tok bra bilder med en gang... Mannen overrasket med ny linse her om dagen, og nå tror jeg jeg må ønske meg stativ også. Ha en super kveld:-)

    SvarSlett
  19. Eg må definitivt rote fram kamerastativet mitt, eg VEIT jo at det er det som skal til, men det er den giddalysta då...

    SvarSlett
  20. Tusen takk for gode tips som er gull verd Trine :) Dette trengte jeg nå ;)

    Klem fra Janne

    SvarSlett
  21. Takk for at du minnet meg på hvitbalansen! Jeg bruker å ta bilde med stativ og lang lukkertod, men er alltid plaget med gule bilder. Hadde ikke tenkt på å stille hvitbalansen... Det skal jeg prøve nå :)

    SvarSlett
  22. Tusen tusen takk for tips!! Skal prøve ut dette i morgen :) Ha en herlig siste dag i november i morgen ;)
    Klem Pauline

    SvarSlett
  23. Takk for tips! Eg skal fie fram kamerastativet og finne ut korleis eg stiller på kvitbalansen. Dette var nyttig:-)

    SvarSlett
  24. Åh, dette er GULL! Jeg er glad amatør og knipser i vei, men det er en del som må fikses i photoshop etterpå ;)

    Merker også enorm forskjell etter at jeg fikk meg en ekstern blits hvor jeg kan snu den bort fra 'målet'. Den lyser godt opp selv da og uten det grelle lyset som 'treffer' det du vil ta bilde av :)

    Og et stativ har stått på ønskelisten lenge, jeg skjønner jo at jeg bare må få ut finger'n å kjøpe et for dette var STOR forskjell som du sier.

    Klem, takk for fiiine tips og en koselig tirsdagskveld til deg!

    SvarSlett
  25. TAKK for supre tips!! Enkelt forklart og lett å forstå :) No gler eg meg il å gå heim å prøve :) Ha ein fin dag!
    1. desember i morgon alt!

    Klem Helene

    SvarSlett
  26. Ja, skal si jeg har stillt og prøvd ut selv om dagen gitt...*små ler* Men heldigvis bare morro da*smile*

    ...Ønsker deg en flott dag videre, snuppa!
    klem fra meg

    SvarSlett
  27. Tusen takk for tipsene!!!
    Jeg sliter med "mørketiden" jeg også og bildene blir deretter.
    Men fra nå av skal det bli annet :-)

    Klem Susanne

    SvarSlett
  28. Takk for god bedring-hilsen:)
    Utrolig kjedelig med sykdom!
    Klem E

    SvarSlett
  29. Tusen takk for tips!! Har ikke fototstativ, men kjekt å vte likevel!

    SvarSlett
  30. Kjekt med tips..er ikke så flink til å bruke det manuelt..ser vi har det samme kameratet forresten..
    Stativ har jeg ..og det er jo en stor fordel!!
    Ha en fin onsdagskveld!!
    Klem:)

    SvarSlett
  31. Takk for tips!! Nå står kamerastativ på ønskelista! :) Ha en fin adventstid! klem Lillian

    SvarSlett
  32. Det var fine tips å ta med seg ja. Absolutt ikke lett å få til gode bilder om dagen. Men nå skal jeg prøve meg litt frem med stativ og lukkertid :)

    SvarSlett
  33. Så snillt av deg å skrive fototips! :) Så mye å lære!

    Ønsker deg en fin helg, klem Jorid

    SvarSlett
  34. Oi, for en forskjell! Takk for tips. stativ er noe jeg ikke har, men ønsker å skaffe meg :)
    Ønsker deg ei fin ny uke
    Klem

    SvarSlett
  35. Tack för jättefina tips! Jag har köpt ett stativ men ännu inte börjat använda det. Ska göra det på en gång :-)

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.