torsdag 15. desember 2011

Det handler om å gi

Julen handler om mye.
For noen er det religiøse aspektet viktigst.
For de fleste er familiekos og hygge viktig.
Julen handler om å gi.
Ikke bare i materalistisk forstand, men i mellommenneskelig betydning.


Jeg var på Ikea i dag, og der sto det en beholder ved utgangen.
Beholderen er til kosedyr som Redd Barna skal gi til barn på asylmottak i nærheten.
Jeg puttet oppi noen kosedyr.
Og jeg begynte nesten å gråte i bilen på vei hjemover.
Fordi det finnes barn som ikke har det godt.
Fordi det finnes barn som ikke gleder seg til jul.
Fordi et slikt kosedyr kan utgjøre en stor forskjell for et lite barn.


Og fordi det finnes folk som bryr seg.
For beholderen var faktisk stappfull.
Men det er alltid plass til flere.

Det handler om å gi.

Bildene er lånt fra IKEA.

21 kommentarer:

  1. Så vakkert innlegg! ♥ no begynte nesten eg og å grina. Du ordlegg deg utruleg godt - alle orda er liksom så velvalgte og treffande. Fint at du sett fokuset på ein slik verdi oppi alt julekavet. Takk!

    klem Lina

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg tårer i øynene!
    Det er så sant! Vi glemmer fort dette i julekaoset. Kjempe fint at du støttet :-)
    Klem

    SvarSlett
  3. Flott innlegg!Ein tankevekker.....

    SvarSlett
  4. Fint innlegg...
    Tårer i øynene og klump i halsen.
    Det handler om å gi, se og hjelpe andre.
    God kveld :-)
    Klem carina

    SvarSlett
  5. Helt enug med deg! Kjempe fint tiltak av ikea. Jeg har jobbet mye med asylmottaks barn gjennom redd barna, og det er stoooor glede med nye leker. Asylmotak tilværelse et tøft liv !

    Viktig med omtanke.

    SvarSlett
  6. så sant
    håper alle ikke bare føler det, men gjør noe for andre til jul (også)
    jeg skal bake kaker til julefeiring for slike som trenger det, men som ikke oppsøker Frelsesarmeen eller Utekontakten. Jeg er så glad at noen tar initiativet og bruker av tida si til slikt. Og da er det så kjekt å kunne få hjelpe pittelitt.

    klem fra
    Åpent^hus

    SvarSlett
  7. å så fint!
    fikk litt gåsehud her jeg satt.
    fine tanker:)
    klem til deg

    SvarSlett
  8. Er så enig med deg. Fint å ta det med her på bloggen.


    AW

    SvarSlett
  9. For en flott innlegg. Kjempe flott tiltak av Ikea. En viktig ting å sette fokus på nå rundt disse juletider. Rart å tenke på at ikke alle barn er like priviligerte som våre egne. Barn som verken har det ene eller det andre. Gjør vondt langt inni hjerterota når jeg tenker på det.

    klem til deg

    SvarSlett
  10. For et flott tiltak av IKEA, og ikke minst så fint av deg å skrive om det! Det er som du sier altfor mange barn som ikke har det bra i denne tida, og det er jo så uendelig, uendelig trist!!!!
    Enda godt da at det er noen som tar seg bryet med å se andre og ta seg tid til å hjelpe! Håper bamsene kan gjøre noen av disse barna litt gladere ihvertfall!
    P.s Du finner svar på spørsmålet ditt inne på bloggen min, sånn i tilfelle noen andre skulle lure også... :)
    Klem fra Carina

    SvarSlett
  11. Viktig påminnelse i dager som flyr - og et veldig fint tiltak fra Ikeas side. Det er vondt å tenke på at ikke alle barn har det godt - særlig når man ser den gleden og juleforventningen som rår i ens eget hjem, og det er jo sånn det skal være.

    Gode dager til deg - klem fra Bente:)

    SvarSlett
  12. så utrolig fint tiltak, og julen handler så absolutt om å gi på alle plan. takk for påminnelsen om hva som virkelig betyr noe. Og go ikea!
    klemmer

    SvarSlett
  13. Kjempefint innlegg,
    og så bra tiltak! Hurra for påminnelse!
    Klem.

    SvarSlett
  14. Er godt og få gjort slike nissegleder i julen ♥
    Viktig og tenke på alle de som ikke har det så godt som oss... for det er mange flere enn vi tror:)
    Fiiiin ting du har gjort i dag;)

    Klem line

    SvarSlett
  15. Ja, det er grusomt å tenke på at det er så mange barn som ikke har det bra! Kjempetrist! Det er viktig å sette ting i perspektiv. Hvorfor feirer vi jul?

    FInt innlegg, Trine! :)

    SvarSlett
  16. Off nå grine eg og. Utrolig bra formidlet! Du traff!

    SvarSlett
  17. Så bra! Det viser hvor lite som skal til for å hjelpe. Det er viktig å huske at ikke alle er like privilegerte. Det burde vi huske på hele året, men kanskje spesielt i julen når vi bruker så mye penger på oss selv og våre egne. Har skrevet et innlegg om hva jeg tenker om dette på bloggen min.

    SvarSlett
  18. Takk, vi trenger dessverre å bli minnet på dette her vi stresser rundt etter julegaver, smør til baksten, edelgran og julepynt.

    SvarSlett
  19. Så fint å bli minnet på...
    Vi lever i overflod og kjøper vel til og med noen gaver vi ikke trenger.
    Skal gjøre mitt og bidra til at noen som trenger det får noe å glede seg over denne jula!
    Håper helgen er fin hos dere :)
    Klem May Helen

    SvarSlett
  20. Ååå, et nydelig innlegg! Flott at IKEA har satt igang noe slikt, må ta en tur selv også tror jeg...

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.