tirsdag 28. februar 2012

Male benkeplate?

Vi har benkeplater på kjøkkenet i heltre. Det er fint med heltre benkeplater, 
men da bør man være glad i å vedlikeholde dem. Noe vi tydeligvis ikke er... 
Derfor går jeg nå og lurer på om det går an å male dem. 
Er det noen som har erfaring med det? 
For å få et slitesterk overflate ser jeg for meg at gulvmaling må være bra. Eller?


Å beise dem mørkere er jo et alternativ, men jeg drømmer om hvite flater...
Mannen er skeptisk og mener at det vil bli vanskelig å holde fint.
Jeg mener at hvis man maler med gulvmaling (?) vil overflaten bli lett å vaske av. Eller?


Tips mottas med takk! ☺

(Trykk på bildene for kilder.)

33 kommentarer:

  1. spennende spennende....og jeg kjenner følelsen...vi har en mørkebrun benkeplate i laminat, og jeg har lenge drømt om å male denne....men vet ikke om det lar seg gjøre verken på laminat eller heltre...
    men jeg er veldig spent på tilbakemeldingee du får og hvilke erfaringer folk har med maling av benkeplater. hvitt hadde vært drømmen her i huset også!!

    SvarSlett
  2. Spenende prosjekt...

    Spent på de tilbakemeldingene du får jeg..

    Ta en titt innom bloggen min...der finner du GIVEAWAY!

    Ha en fin kveld videre..

    Britt Kristin

    SvarSlett
  3. Hmm..Synes det høres logisk ut jeg.Gulvmaling er jo slitesterkt.
    Det blir spennende å se om du går for dette, for ja, heltre er jo litt å vedlikeholde over tid..

    Så mye fint du har fått deg i Køben<3 Kunne tenkt meg alt her jeg!
    Drømme drømme rusle rundt i butikker..

    Takk snille deg for koselig hilsen:)

    SvarSlett
  4. Ååå, håper noen har gjort dette med hell! Jeg drømmer selv om å bytte ut med heltre benkeplate med en hvit en:)

    SvarSlett
  5. Tenker å gjere det samme eg og☺ Male ein lysgrå farge, med gjenskin av kvit. meine Mia med bloggen Mias Interiør har malt si..kanskje ho har gode råd☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  6. Vi har benkeplate i heltre eik...og jeg angrer. Den er ganske dominerende, så om det blir en flopp å male, sliter jeg. Tenkt på å hvitbeise den da...men jeg vet ikke. Blir spennende å se hva du velger.

    SvarSlett
  7. Håper du finner ut av det. Er veldig fint med hvit benkeplate. Har malt en del med bengalakk en gang som fungerte fint, men det var ikke der det er mest fukt så aner ikke hvordn det er . Hva med å høre i en maleforretning?

    SvarSlett
  8. Jeg venter spent på svar fra drevne interiørqueens :)

    Fabelaktig tirsdagskveld ønskes deg, søte. Her forberedes morgendagens jobbdag i Kristiansand.
    Stor klem

    SvarSlett
  9. Det fins noe som heter bistrolakk, som er egnet til å male
    benkeplater med. Den forrige eieren av vårt hus gjorde det,
    men jeg er sikker på at hun ikke har gjort så bra grunnarbeid
    for den har begynt å slippe taket enkelte steder...

    Lykke til med prosjektet!! Tommel opp for HVIT og blank benkeplate!!

    Ane

    SvarSlett
  10. Åh! Det lurer jeg på også! Men siden man nå kan male til og med laminatgulv må det vel gå Ann å male en benkplate også?! Lykke til :)

    SvarSlett
  11. Er litt skeptisk med tanke på hakk og sånn, tror beis hadde vært bedre, men hør med en faghandler. Spennende prosjekt uansett:) Lykke til!

    SvarSlett
  12. Usikker, men for et lekkert kjøkken du har! :)
    Ta turen innom meg hvis du vil, jeg har min aller første Give Away gående akkurat nå. Koselig hvis du vil delta :)
    Ha en fin kveld videre.
    Klem
    Camilla

    SvarSlett
  13. Vi beiset benkeplaten i vårt gamle hus, så lakket vi med 3 strøk. Ble veldig flott, og slitestekt. Det finnes jo svart beis også:) Lykke til:) Klem fra Agnete

    SvarSlett
  14. Hei!
    Jeg har malt min benkeplate! Nå er den riktignok i laminat, men jeg kan ikke anbefale å male. Jeg grunnet med heftgrunn og malte tre tynne strøk med hvit oljebasert gulvmaling. Det så helt smashing ut til å begynne med, men det setter seg flekker som ikke går av. Kaffe, blåbær osv. Så for min del var dette masse jobb forgjeves. Og mange merkelige middager til familien mens maleprosjektet varte... Malingen skulle herde en hel uke etter siste strøk....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, det hørtes ikke så veldig fristende ut...

      Slett
  15. Har rett og slett ikke peiling...:) Men utrolig fin kjøkkeninspirasjon iallefall!!
    Da vi bygde huset (for 5 år siden) valgte vi kjøkken av en gammel venn av mannen min. Han lager furukjøkken og vi fikk et provence-beiset kjøkken. Jeg angrer...
    Ha en flott kveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  16. Hmm, hva med å bytte til laminat som en rimelig løsning? Finnes mye fint på den fronten også nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har tenkt tanken om å kjøpe nye i laminat, men fordi vi nok etter hvert kommer til å bytte ut komfyren med innebygd stekeovn/platetopp, har vi ikke lyst til å bruke så mye penger på nye benkeplater nå i første omgang. Drømmen er i så fall tynn hvit kompaktlaminat - med tilhørende ny kjøkkeninnredning, hihi. :)

      Slett
  17. Hadde glatt gjort et forsøk jeg ja:) Hva med å bruke båtmaling, den er slitesterk, også er den blank:) Vi har malt utemøbler med båtmaling og de har holdt i mange år:) Den malinga og skikkelig grunnarbeid med sliping og heftgrunning blir smashing:)
    Benkeplata holder ihvertfall til dere får ny laminatplate:)

    Lykke til fra Trine:)

    SvarSlett
  18. Hei frøken!

    Båtmaling har jeg også hørt er veldig slitesterkt, tror nesten det hadde vært
    et bedre alternativ enn gulvmaling.. Jeg skal male et utebord nå til sommeren
    som jeg skal ha på terrassen med båtmaling - og det holder! Og.. tenker det
    vil nok holde inne også.. Blir fint med den blanke finishen! ;)

    Hvit tynn kompaktlaminat er lekkert. Det har vi tenkt på her også når vi
    skal pusse opp kjøkkenet.. om noen år ;)

    STOR
    KLEM

    SvarSlett
  19. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  20. Jeg ville sjekket med IFI. Der har du masse fagfolk som kan fortelle deg om det lar seg gjøre, og eventuelt hva slags maling som kan brukes. Finner du ikke svar der, kan du sende de en mail. De pleier å svare raskt. Jeg har brukt de flere ganger, og de er veldig flinke!
    http://ifi.no/

    SvarSlett
  21. Hej Trine,

    Jeg ville bestemt ikke anbefale gulv- eller båtmaling da de kan indeholde ting som ikke er så gode!
    Se http://shop.triptrapwoodcare.dk/shop/inde/koekkenbordsolielak/
    Den er godkendt til fødevare og fåes i glans 10 (mat) eller glans 50 (halvblank)

    Vennlig hilsen

    SvarSlett
  22. Siden du har heltre-plate, har du kanskje oljet den?? Isåfall tror jeg det kan være det største problemet, tror ikke malingen fester seg så godt påoljet underlag...
    Jeg fikk iallefall den beskjeden da jeg vurderte å male et bord i oljet eik.

    Klem Elin

    SvarSlett
  23. Her har jeg ingenting å bidra med, bortsett fra at selv om jeg er fornøyd med benkeplaten vår, ønsker jeg til (neste gang) tynn hvit kompaktlaminat :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  24. Hei! En venninne av meg malte sine benkeplater i grå-sort vintage..... det tok ikke lange tiden før hun fant ut at dette ikke fungerte, så hun endte opp med å slipe ned hele benkeplaten igjen.....

    Ellers må jeg si at du har en innbydende blogg. Dumpa rett og slett bare tilfeldig innom, men her blir jeg gjerne værende litt! Legger meg til hos deg!
    Kari

    SvarSlett
  25. Hei - ser du har fått mange fine råd. Hvitmalt benkeplate blir sikkert veldig fint:)

    God kveld og klem fra Bente.

    SvarSlett
  26. Man kan nog måla dem! Men man måste vara beredd på att alla märken syns väldigt tydligt på vitt. Å andra sidan kan man tycka det är vackert med märken. Ger liv!

    Kramar Kickik

    SvarSlett
  27. Bra spm.. lei eikeplaten æ også. Har såvidt nevnt for mannen at kanskje vi kunne bytte den med en tynn hvit en..måtte si det med et smil siden den vi har e under 3 år :) hihi

    SvarSlett
  28. ÅHHHH vilka fina pics:)Jag gillar din blogg..bra inspiration:) Jag önskar dig en skön vecka.

    LOVE Maria på inredningsvis.se

    SvarSlett
  29. Hei Trine!

    Vi har malt vår heltre benkplate, med sort bengalakk for 1 1/2 år siden. Nå har den blitt veldig matt, mange hakk og malingen har løsnet noen steder(ikke mange steder). En billig løsning hvis man ønsker forandring, som ikke koster så mye. Jeg har nå kjøpt inn hvit gulvmaling som jeg skal male med, kanskje det holder lengere. Angrer ikke for at jeg gjorde det. Brukte heftgrunn og så 2 strøk med bengalakk, lykke til :-)

    Kaja

    SvarSlett
  30. spennende, eg lurer på akkuratt det samme om det går ann å male eikeplata.
    Kjøkkenet vårt hadde blitt såååå fint med kvitplate :)

    gler meg til å følge med om du våger deg fram med malerkosten, tips mottas med takk!

    god helg til deg og dine!

    SvarSlett
  31. Ville bare poppe innom å dele et tips som jeg har brukt på benkeplaten på det ene badet vårt. Jeg slipte den stavlimte benkeplaten av bøk med et fint sandpapir først. Det må ikke være noe lakk eller olje igjen. Så brukte jeg en interiørmaling som har white spirit som løsningsmiddel, og tynnet denne ut ca 50/50 (prøv deg frem på en planke så du ser hvor mye du vil tynne den ut). Så beiset jeg (med en bred fordriver-pensel) benkeplaten med blandingen og dro over med en tørr fille til jeg hadde det resultatet jeg ønsket. Det kan godt være du ønsker å dra over et par ganger. Da ville jeg ha brukt et finkornet sandpapir (180-200) før neste runde blir påført. Vi har nå hatt vår benkeplate i bruk på badet to år, og er veldig fornøyd. Dersom jeg skulle ønske å male benkeplaten ved en senere anledning, er det bare å pusse lett over og påføre dekkende maling. Da har du nemlig et godt grunnlag for heft. (Hadde du brukt en olje eller en beis med mye olje, måtte du ha slipt platen ned til rent treverk igjen.)
    Lykke til med valget av løsning!


    AW

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.