tirsdag 8. mai 2012

Mitt kamera

Maia med bloggen Fabelaktig har utfordret oss denne måneden til å vise frem hva slags kamera man bruker.
Jeg bruker et Canon EOS 450D. Dette kjøpte vi for snart 4 år siden, og det er blitt flittig brukt både til fotografering av jentene våre og selvfølgelig til bloggingen.


Vi har tre forskjellige objektiver:

1. Canon EFS 18-55 mm. Det er objektivet som fulgte med kameraet. Et greit all round-objektiv synes jeg. En stor fordel er at det er veldig lett, og at man kan gå relativt nærme det man skal ta bilde av.

2. Sigma DC 18-200 mm. Dette objektivet har god zoom og optisk stabilisator. Det fungerer derfor ypperlig når man skal ta bilder på lang avstand, og det er for eksempel veldig kjekt når man skal ta bilder av barn i lek, i karuseller eller lignende.

3. Sigma 50 mm F1.4 EX DG HSM. Dette objektivet fikk jeg til jul, og det er det jeg har bruker oftest når jeg tar bilder til bloggen. Dette er veldig fint å bruke når man vil ta bilde av noe og samtidig ha bakgrunnen uskarp, for eksempel av stilleben eller når man skal ta portrettbilder. Det er veldig lyssterkt, slik at man kan få fine bilder også i mer dunkelt lys uten å bruke blitz. (Blitz er noe jeg aldri bruker lenger!)

Av annet utstyr må jeg nevne mitt kjære stativ. Stativ er helt essensielt i mine øyne. Med stativ kan man ta bilder med lang lukkertid, noe som er perfekt når lysforholdene ikke er optimale. Jeg har skrevet litt om det her.

Selv om jeg er fornøyd med det kameraet vi har, må jeg innrømme at jeg drømmer om et enda mer fancy et. Bloggingen har ført til at fotointeressen er blitt STOR, så da er det jo gøy med bra utstyr. Det som står høyest på ønskelista nå er imidlertid et objektiv som er godt på nærfotografering. 

Dette er mitt bidrag til Maias utfordring. Hvis du vil lese mer om hva slags fotoutstyr andre bruker, kan du trykke her.

(Bildene i dette innlegget er tatt med et lite kompaktkamera, Canon Ixus 70.)

10 kommentarer:

  1. SÅ interessant å lese om utstyret ditt!!!
    Jeg syns du tar SUPERFINE bilder og er jeg er en stor beundrer!!
    Klem Heidi :)

    SvarSlett
  2. Så gøy å lese :)
    Hur festlig som helst at du deltar inne hos meg.

    Jeg må si at du er ett levende bevis på at man trenger ikke det dyreste kamera for å ta flotte bilder! Jeg har alltid beundret dine photoskills!

    Fin tirsdag til deg, min skjønne!
    varm&god klem

    SvarSlett
  3. Du tar alltid fine bilder!! Jeg tenkte jeg skulle ønske meg et nytt objektiv til bursdagen min. Men vanskelig å velge hva man skal gå for... Håper du har en fin dag! KLEM.

    SvarSlett
  4. Du tar fin-fina bilder med en kamera som nog är rätt lik min. Iallafall använder vi samma objektiv :) Och, precis som du, är jag sugen på ett makroobjektiv. Fyller snart 40, så det är väl en riktigt bra grej till önskelistan :)

    Kramar Kicki

    SvarSlett
  5. synes kameraet du har e fancy æ... skal ikke vise frem pocketkamera mitt:))

    SvarSlett
  6. Bruker samme kamera vi da ;) Meget fornøyd med Canon ja.
    Ha en flott kveld.
    klem Jane

    SvarSlett
  7. Så kjekt å lese om ditt fotoutstyr, du tar jo alltid så flotte bilder :-)
    Jeg har selv Canon og elsker det :-)
    Ha en fin kveld!!
    KLEM

    SvarSlett
  8. Jeg er nok en Canon-jente selv;)
    Har såå lyst på 5D mark III jeg da, men får holde ut litt til med 550D.
    Jeg har brukt macrolinse på de matbildene mine, jeg har en Canon macro EF-S 60mm 1:2.8. Veldig fornøyd, bruker den hele tida.
    Ha en fortsatt fin dag!
    Klem E

    SvarSlett
  9. wishing you much fun with the Canone. i have a Pentax and I love it. Happy Wednesday

    SvarSlett
  10. Du ta mange fine bilder! Så gøy med aller de lenser :)

    Vicky

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.