søndag 2. desember 2012

DIY: Brette papirstjerner

Da jeg viste frem papirstjernene jeg hadde brettet til bloggtreffet på Maxbo, var det flere som lurte på om jeg kunne lage en bildeserie på fremgangsmåten. Så her kommer den!

1. Klipp fire like tykke strimler. Jeg bruker vanlig kopiark og klipper 1 cm tykke strimler på langsiden av arket. Disse bøyes på midten og endene skråklippes.


2. De fire strimlene flettes i hverandre slik at de låses sammen til en firkant når man trekker dem sammen.


3. Bøy den øverste delen av strimmelen over på motsatt side (180 grader). Den siste strimmelen låses ved å trekke den under den første.


4. Bøy den ene strimmelen 90 grader bakover og ut til siden. Den vil da ligge parallelt med strimlene til venstre.


5. Brett den samme strimmelen frem og opp 90 grader. Den vil da ligge parallelt med strimlene øverst.


 6. Brett den over slik at spissen nå ligger dobbelt.


7. Trekk enden under strimmelen som ligger på tvers over. Tips: Bøy spissen på stjerna litt bakover, da blir det lettere å få tredd enden.


8. Trekk enden slik at spissen er stram og fin.


9. Fortsett slik til du har brettet alle de fire venstre strimlene i alle "strimmelparene".


10. Snu stjerna og brett de resterende strimlene på samme måte: 90 grader og bakover, 90 grader oppover. Fold over og trekk enden gjennom.


 11. Da blir resultatet slik du ser på bildet under.


12. Nå skal 3D-løkkene på over- og undersiden lages. Det første som må gjøres er å brette de fire strimlene 180 grader bakover.


13. Ta den første strimmelen og brett denne 90 grader bakover og til venstre.


14. Ta deretter enden og tre den under og ut gjennom spissen til høyre.


15.
Stram til slik at løkken blir fin. Her er det viktig å ikke stramme for hardt, da vil det bare krølle seg.


 16. Snu hele stjerna 90 grader og brett neste strimmel på tilsvarende måte.


17. Gjør det samme med alle fire strimlene.


18. Snu stjerna slik at baksiden kommer opp.


19. Brett alle strimlene 180 grader bakover, brett den første strimmelen 90 grader bakover og til venstre. (Se bilde nr 13)


20. Brett de tre neste strimlene på tilsvarende måte.


21.
Klipp av strimlene som stikker ut gjennom spissene helt inntil spissene.



22.
Voila, ferdig stjerne! 


Var dette forståelig? Still meg gjerne spørsmål hvis det ikke var greit å forstå, så skal jeg gjøre mitt beste for å forklare bedre!

God bretting! ☺

11 kommentarer:

  1. Åhh himmel! Kors i taket vad svårt! Men jag ska definitivt testa!

    Fin första advent till dig!
    Kram Petra

    SvarSlett
  2. takk for nøye gjennomgang... spørs om frøkna får det til nå *ler*

    innamri koselig å hilse på deg, også to ganger på en uke da :)
    klem

    SvarSlett
  3. De er så fine, disse brettestjernene - jeg knakk omsider koden etter mye strev, og nå kan jeg nesten brette dem i søvne;)

    Koselig med førjulsbloggtreff!

    God adventstid og klem til deg!

    SvarSlett
  4. Jeg syns fremgangsmåten var fullt forståelig, men nå har jeg allerede brettet en del stjerner. Fulgte fremgangsmåten som fulgte med strimlene fra Søstrene Grene, og den fungerte fint den også :) Mitt tips er at om det er vanskelig å av og til få strimlene tredd igjennom, klipp av en stripe med lengderetningen på strimmelen i enden. Da blir det enda enklere :) Spesielt på de litt bredere og større strimlene. :)

    SvarSlett
  5. Det skal eg og jammen prøve å få til! Eg har sett etter kvite papirstjerner, men har ikkje funne det nokon stad! Takk for tipset!! :)

    Ha ei fin veke!!
    Klem Nina

    SvarSlett
  6. Hvor flink du er:) Syns papirstjerner er så fine men har ikke vist hvordan man lager de så denne forklaringen syns jeg var meget bra.

    SvarSlett
  7. Dette er helt klart en oppgave jeg skal sette mannen på. Han er flink med papirbretting og jeg vil ha sånne stjerner på bordet til jul ;) Takk for at du la ut oppskrift

    Skal du på H&C treffet i morgen?

    Jeg har en give away inne på min blogg gående om du har lyst til å delta.

    Klem Kirsti

    SvarSlett
  8. Perfekt! Takk for tips :) skal testes i kveld!

    *Mari*

    SvarSlett
  9. Flott forklaring!
    Disse er kjempekoselige å lage, jeg bretter alltid noen sånne til julen, og det er alltid noen som lurer på hvordan man lager de, så da kan jeg henvise de hit. Flottesen :D

    SvarSlett
  10. Hei Trine!

    Tusen takk for at du har tatt deg tid til å lage denne tutorialen! :) Jeg kom meg bare til å få tatt bildene, og så var det ikke mer tid gitt...:p Jeg håper du ikke har noe imot at jeg linker til innlegget ditt fra bloggen min, har laget et innlegg med oversikt over alle papirstjernetutorialsene der ute. (Eller, i alle fall 8 av de...)

    Julehilsen fra Vera (Fold you so!)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for flott forklaring. Jeg kjøpte et ferdig sett, der var beskrivelsen så dårlig og knøtteliten at jeg holdt på å rive av meg håret! Du redda meg der!

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.