fredag 10. mai 2013

| new fireplace |



De som følger meg på Instagram har sett at vi har et prosjekt på gang i stua nå. Stua vår var opprinnelig to rom, men veggen mellom dem er blitt åpnet. Dette skjedde før vi overtok huset. Det har stått igjen en del av veggen, og det er denne resten vi nå vil ta helt bort for å få bedre romfølelse og lys i stua. Og da ryker peisen vår i samme slengen. Den er så stor og ikke vår stil i det hele tatt. Vi har til nå fyrt med parafin, og da vi kjøpte peisen for 8 år siden, fantes det ikke så mange peiser som kombinerte parafin og ved å velge mellom. Nå kutter vi ut parafinfyring og går over til varmepumpe. Dermed er vi på utkikk etter ny peis også.

Mobilbilder av prosjektet vårt.
Så da er spørsmålet hvilken peisovn vi skal ha. Bildene over viser Rais Palo og Contura 556 og Contura 586. Dette er modeller som ser fine ut. Kom gjerne med tips til andre fine peisovner dere vet om og legg gjerne inn link i kommentarfeltet hvis dere har vist frem peisovner på egne blogger. Kjekt å få se hvordan ovnene ser ut i et ekte hjem. :)

God fredagskveld!

25 kommentarer:

  1. Hei der!
    Synes den øverste ovnen var finest, men det er nok fordi den ligner mest på den vi satte inn her i fjor. Den heter Scan, men husker ikke tallet som kommer bak Scan....Vi er veldig fornøyde, for glasset er veldig stort og den varmer utrolig bra!! Vi har røret rett inn i pipa,så det synes ikke på samme måte som på det øverste bildet.
    Lykke til med valg!!
    Fin helg!!
    Klem Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. http://www.scan.dk/Scan/products/ProductArticle.aspx?id=58443&epslanguage=no

      Her kommer linken:-))))

      Slett
    2. Den var fin. Takk for tipset! :)

      Slett
  2. Så herleg å få eit stort rom! Me har sjølv ein Contura 556 og er overvettes fornøgd med den :D

    Klem!

    SvarSlett
  3. Ligner endel på vår peis, spesielt på bilde 3. Du har kanskje vært innom bloggen og sett den, men her er en link uansett! :) http://kikkis-planet.blogspot.no/2012/11/koselig-med-peis.html
    Jeg har malt veggen bak sort, da kommer flammene ordentlig godt frem, og pipeløpet skjules litt mer. Gleder meg til å se hva det blir til slutt hos dere! God helg til deg!

    SvarSlett
  4. Så bra det blir med ekstra luft :-) Me har dessverre ikkje plass til peis slik som det er no, men eg har jo ein liten plan da, så kanskje kanskje...? Må berre snu heilt om på heile stova og helst bygga på litt - pytt pytt ;-)
    Gleder meg til å sjå korleis det vert hjå deg med ny peisovn.

    God helg til deg :-)

    Klem Eli

    SvarSlett
  5. Spennende prosjekt da. Jeg synes det kan være fint med en liten mur med en peis i jeg...i så fall har nordpeis noen fine. :)
    Og så kjekt å få egenlagte ting med i bladet da! Det er fullt fortjent! :)

    SvarSlett
  6. Enig med Siri. Den øverste ovnen er finest. Gleder meg til bilder når det er klart. God helg. D

    SvarSlett
  7. Så spennende prosjekt. Min favoritt er den øverste, helt klart!
    god helg!
    klem Mari

    SvarSlett
  8. Alle de du viser her er kjempefine! Jeg liker også linjene på disse retro-inspirerte peisene, men det er jo kanskje for spesielt interesserte? http://www.dovrepeisen.no/produkter/detaljer/dovre-vintage-35/25/6 Uansett må dere ha lykke til med valget og prosjektet, morsomt med litt forandring :)
    God helg til deg!
    Lina

    SvarSlett
  9. Hei hopp!

    Den på øverste bilde er jo kjempefin.. noe slikt jeg ville valgt om jeg skulle hatt ny nå - angrer litt på den vi kjøpte for 3 år siden da jeg syns den er så liten..

    Lykke til med valget :)

    Ønsker deg en fin Lørdag,
    Klemmiser fra Jatte♥

    Ps: Ny gave i gavedrysset mitt er presentert, heng deg gjerne på :D

    SvarSlett
  10. Veldig fine begge to, men jeg syntes de er litt høye. Det nest nederste var selvfølgelig finest for den likner på vår:-) Rørsokkel som på den siste er ikke lekkert, men du får ulike sokler til alle.

    Mye penger å spare på å sjekke hva de har i butikk. Maxbo på Hvam har masse og sjefen for peisavdelinga er flink. Har noe vært på salg er det gjerne det helt til alle eksemplarene er solgt selv om de ikke averterer.

    Instaleringen blir foresten mye letter dersom dere velger en som passer til høyden på hullet i pipa. Kjenner en trønder som nulig satt inn en peis, som dikkert hjelper til ;-)

    Hilsen den tredje tvillingen

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, eller så går det an å lage nytt hull. Hils trøndern.

      Slett
    2. Det går selvfølgelig, men da må du eventuelt følge dagens forskrifter. Det kan hende det blir litt mer bry.

      Slett
  11. Jeg likte veldig godt den første:)
    har litt dårlig erfaring med sidevinduer, vasket, vasket og vasket! (blir jo såååå frustrert over å ha sidevinduer som ikke viste flammene fordi de var så sotete!)
    lykke til med valg! og fortsatt god helg:)
    klem nina

    SvarSlett
  12. Så spennende med nye prosjekter- det blir sikkert bra. Vår ovn ligner mest på den på det siste bildet, den er fra jøtul, her kan du se den...
    http://ralfefarfarsparadis.blogspot.no/2011/12/endelig.html
    egentlig så har jeg lyst å flytte den ned i gangen etterhvert og i stedet få en litt høyere ovn- med kleberstein- slik som denne f.eks
    http://www.varmefag.no/?itemid=18688&CatId=1271
    Et godt tips mot sot er å fukte avispapir og gni glasset med- blir skinnende rent;)

    SvarSlett
  13. Spennende med veggriving og ny ovn. Det er jo så mange fine ovner å velge mellom. Vi har bilbao fra nordpeis som vi er veldig fornøyd med. (Her er et til bilde) Lykke til med valget og fortsatt fin lørdag til deg og dine.

    SvarSlett
  14. Hej Trine!
    Så spännande och se hur det blir! Jag tycker den sista spisen var fin! Min dröm är en vedspis...kanske till vårt framtida hus?! :-)
    Ha en fin fortsättning på helgen fina du!

    Kram Petra

    SvarSlett
  15. Så fin blogg du har! Jeg klikket meg inn etter å ha lest i Boligpluss:-) Jeg har dessverre ingen peistips, men følger med deres prosjekt:-)

    Fortsatt fin helg:-)

    SvarSlett
  16. Vi har Centura 750 og er veldig fornøyd med den. Bygger ikke mye ut i rommet. Og man ser flammen foran og på begge sider.
    Og varmer veldig - om den skal det ;) (Kan jo være bare til pynt, og den er fin til det også) ;)

    Synnøve

    SvarSlett
  17. Wiking har flere fine peisovner. Og de er rimelige. Men god kvalitet. Hatt i flere år. Ingen problemer.

    SvarSlett
  18. Så spennende med ny ovn og prosjekt!! :) Klem:) Sol

    SvarSlett
  19. Lykke til med valg av peis! Sjekk linken til verdens fineste peis. Vi installerte den i vårt forrige hus, men er nå desverre flyttet fra herrligheten! :-)

    http://dynamisksalong.blogspot.no/2012/11/loppemarked.html

    Lykke til med valget!
    Klem fra Beate

    SvarSlett
  20. BEklager! Feil link ble lagt ved i forrige innlegg. her kommer riktig link!

    http://dynamisksalong.blogspot.no/2012/10/en-peis-til-begjr.html

    Klem igjen! Beate

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.