tirsdag 30. juli 2013

Bella Toscana!


Ferien er over for denne gang - og for en ferie det var!
Turen gikk til Toscana. I to uker bodde vi 9 små og 10 store i denne villaen ved Montecarlo di Lucca. To uker fulle av opplevelser.

Vi har nytt utsikten fra Montecarlo mens vi har spist gelato.

Vi har gått opp 225 trappetrinn til toppen av Torre Guinigi i Lucca.



Vi har sett på eiketrærne på toppen av dette tårnet.
Hva gjør man når man ikke får bygge høyere tårn? Ja, da planter man eiketrær på toppen for å få det høyeste.

Vi har sett en due som badet i en sølepytt i Lucca.


Vi har vært i Pisa med formål om å gå opp i Torre Pendente - det skjeve tårnet - noe vi dessverre ikke fikk gjort. Der måtte man nemlig være 8 år for å kunne gå til toppen. Men våre 4.5-åringer har allerede planlagt å dra tilbake når de er gamle nok. For opp i dette imponerende tårnet skal vi!



Vi har vært i Grotta del Vento, en stor grotte med noen fantastiske mineralformasjoner. Også her var det trapper, 366 trinn i løpet av den guidete turen på 800 meter som vi gikk. Men er man skikkelig ivrig (og uten barn) finnes det en tur på tre timer, 2200 m og 1195 trappetrinn!


Vi har vært i en dyrehage og sett løve, tiger, sjiraff og struts.

Vi har vært i Firenze og vært i toppen av den fantastiske katedralen Santa Maria del Fiore.

Også der var det noen trapper gitt, totalt 463 trinn opp til toppen! Med over 30 varmegrader i lufta ble det en svett fornøyelse. Og jentene våre imponerte, de sprang omtrent opp alle trappene. Ligner ikke på mora.

Turen til toppen var verdt turen til Firenze alene! Helt fantastisk!

Og når man først er i Firenze, må man selvfølgelig følge turiststrømmen og gå over Ponte Vecchio også.

Vi har vært på vingård og skuet utover det toscanske landskapet.

Vi har vært på en olivengård, Villa Stabbia, som drives av en dansk dame og hennes italienske mann.
Vi har smakt på forskjellige oljer og fått servert de nydeligste småretter i flotte omgivelser.
Og vi har kjøpt med oss olivenolje hjem.


Vi har vært i Livorno og spasert på den fine strandpromenaden.


Og sist, men ikke minst: Vi har badet og kost oss!

 La dolce vita!

Jeg lengter allerede tilbake til dette fantastiske landet.

10 kommentarer:

  1. Se og høres helt fantastisk ut. Mye intervalltrening i ferienmed alle trappene. Italia står på ønskelisten over feriemål her... Fortsatt god sommer! Klem fra Lene

    SvarSlett
  2. Oh my, nå fikk jeg bare enda mer lyst til Italia!! Og så mye dere har fått med dere! Hørtes herlig ut:)
    Klem, Elin

    SvarSlett
  3. Ser og Høyres heilt fantastisk ut,slik ein lever på lenge det:)skjønner godt at du lengter tilbake!

    Nyt dagen!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  4. Som jeg har kost meg med lekre bilder fra vakre Italia!! :) ser ut som en fantastisk tur! Italia er et land jeg skal besøke, og drømmen er da å bo i et slikt hus!! :)
    Ha en fin onsdag!!
    Klem

    SvarSlett
  5. Fantastisk!
    Dere har virkelig fått max ut av ferien:)
    Dette fristet!

    SvarSlett
  6. Såg ut som en helt fantastisk ferie. Skulle ønske jeg var med i kofferten ;)
    Stoffet jeg sydde genseren er fra JNY design, kjøpt hos cethodesigns.no for et par-tre år siden. Her nyter vi ferien, og gruer meg litt den travle hverdagen kommer. Håper alt står bra til!

    SvarSlett
  7. Italia er langt oppe på bucket listen min. Ser ut som dere hadde en kanon ferie! :)

    SvarSlett
  8. ser ut som dere har hatt en deilig ferie
    vel unt!
    har selv vært i området flere ganger - herlig!
    :)

    sommerklem fra Åpent^hus

    SvarSlett
  9. Nett so eg skulle sagt da sjølv! :D

    Klem!

    SvarSlett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.