tirsdag 13. august 2013

| ny stue |


Det har skjedd store forandringer i stua vår i sommer. Det startet med at vi rev ned skilleveggen som delte stua vår i to. Denne skilleveggen besto av leirblokker. (Ja, huset vårt er faktisk bygget av leirblokker. På grunn av mangel på byggematerialer på 50-tallet benyttet de leira som ble gravd ut fra tomtene til "murstein".) Veggen gikk gjennom andre etasje og opp på loftet, så det var ikke en liten jobb... Deretter forsvant det gedigne monsteret av en peis. Yay!

Så ble vegger og tak helsparklet og malt. Denne jobben satte vi bort, for et sånt prosjekt ville ha vart vinter og vår før vi selv hadde blitt ferdige tror jeg. 


Og så var det gulvet da. Vi dro på Maxbo med intensjon om å leie parkettsliper. Men etter et overslag på kostnader og tidsbruk, endte vi opp med å male gulvet i stedet. Vi som ikke skulle ha malte gulv! Litt spontant med andre ord, men vi er blitt veldig fornøyde. Bortsett fra at det ikke er så praktisk med en sort hund som røyter noe vanvittig for tiden... 

Vi har fått satt på plass den nye peisovnen, en Contura 556, og vi har fått installert varmepumpe. Det gjenstår fortsatt å få hengt opp litt lamper, hyller og bilder, men vi begynner sakte, men sikkert å bo oss inn i den nye stua vår.

God tirsdag til alle! 

35 kommentarer:

  1. Så gøy med forandringer! Det ser jo veldig bra ut det du viser. Det er så fint med hvitt gulv!

    Gleder meg til å se mer!
    God tirsdag:)

    klem Nina

    SvarSlett
  2. Det ser meget fint ud. Flot arbejde:)
    Hvor har du købt det grå gulvtæppe med hullerne?
    Med venlig hilsen Trine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Teppet er fra Bolia. :)

      Slett
  3. Det ser meget fint ud. Flot arbejde:)
    Hvor har du købt det grå gulvtæppe med hullerne?
    Med venlig hilsen Trine.

    SvarSlett
  4. Det ser meget fint ud. Flot arbejde:)
    Hvor har du købt det grå gulvtæppe med hullerne?
    Med venlig hilsen Trine.

    SvarSlett
  5. Så fint dette blir!!
    Elsker pleddet.

    Ha en nydelig tirsdag!

    SvarSlett
  6. Hei Trine
    Det ser såååå lekkert og delikat ut og jeg elsker jo malte gulv som du sikkert vet. Det var det første jeg la merke til da jeg så åpningsbildet ; gulvet er malt!!
    Det blir sikkert ekstra mye høstkos i ny stue tenker jeg. Glade augustdager til deg, Trine!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  7. Hei høpp!

    Wow!!For en jobb dere har gjort flinkinger:)

    Ble kjempe fint,og gulvet elsket jeg:)

    Nyt dagen!

    Klem Linda

    SvarSlett
  8. Det ble kjempe fint, lyst, lekkert og gjennomført ♡

    SvarSlett
  9. Wow,så flott:)) Likte alt!!
    Kan eg spør kor magasinholderen er kjøpt? Kjempekul!
    Nyt den nye stuen:))
    Klemmer Siv Mette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :)
      Magasinholderen er fra Designtorget.

      Slett
  10. For en jobb dere har gjort! Nå kan dere kose dere ut over høsten, dette er jo en nydelig stue! Elsker teppet under bordet :)
    Lina

    SvarSlett
  11. Hørtes ikke ut som noen liten jobb, nei! Men jammen har det blitt lekkert. Gleder meg til å se mer:)
    Klem, Elin

    SvarSlett
  12. Såååå stilig!! Herlighet for ei flott stue altså! Elsker det! Flinkiser!!:)
    Stor klem fra Kristin

    SvarSlett
  13. Så lekkert! Det ser iallefall fint ut med hvite gulv på bilder;) Veldig stilrent og flott!
    Klem Monica

    SvarSlett
  14. Nydelig gulv. jeg malte selv kjøkkengulvet mitt i tåkegrå, men lurer på hvilken farge du har malt i? Planlegger å male stuen i høst. Lekkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) Vi har malt i Morgendis, S1500-N. Vi har Tåkedis (S3000-N) på den ene veggen, så disse er fra samme fargeskala.

      Slett
  15. Det ble bare superlekkert!!! ELSKER fargekombinadjonen din! :)

    SvarSlett
  16. Det ble kjempefint!
    Flinke dere har vert :)

    SvarSlett
  17. så spennende
    spent på å se mer :)

    SvarSlett
  18. Skal si dere har fått det fint...
    Tenker det var digg å innrede etter alt arbeidet!
    Jeg gleder meg sånn til vi også er i mål med stue og kjøkken.
    Lekkert teppe og den magasinholderen må jeg bare kjøpe ved neste anledning hi, hi.
    Ha en fortsatt fin uke.
    Klem May Helen

    SvarSlett
  19. Herlig "ny" stue dere har fått! Syns det er flott med malte gulv jeg. :)

    SvarSlett
  20. Herrrrrlig! Det ble rett og slett superfint og jeg er ikke så rent misunnelig på de lyse, fine gulvene! ;)
    Gleder meg til å se flere bilder etterhvert!
    Ha en fortsatt finfin uke! :)
    Klem fra Carina

    SvarSlett
  21. Phu! Virkelig jobbesommer! Godt gjort:)
    nydelig med hvite, lyse gulv!
    liker teppet:) og sofaen;)
    klem nina

    SvarSlett
  22. Herlig!!
    Det er kjekt og gjøre litt nytt i heimen:)
    LEkkert gulv, og jeg elsker sofa'n ♥

    Ha en fin daG!

    SvarSlett
  23. Gulvet ser absolutt nydelig ut!!
    Artig at dere ikke har valgt kritthvitt til gulvet:-)

    Må innrømme at jeg sikler litt på nye gulv når jeg ser bilder som disse.
    Men vi har to smårollinger som sikler ennå mer, så det vel smartere å vente med akkurat det;-)

    Klem Anne/ mine fiine

    SvarSlett
  24. wow!! Lekkert Trine, sååå flinke dere har vært:)
    Kose dere masse i den nye stua:)

    God helg:)

    Klem Annelise

    SvarSlett
  25. Så lekkert det blir! Gleder meg til å se det ferdige resultatet

    SvarSlett
  26. Hei der, Trine :)

    Det er ikkje til å komma i frå at slike lyse, malte golv er enormt lekkert! Så får det heller våga seg at hunden røyter, det må jo visa at liv vert levd på lyse golv også.

    Ha ein toppers dag!

    Klem Eli

    SvarSlett
  27. Hei! Utrolig flotte bilder og blogg du har. Jeg har selv tenkt på å male gulvet i stuen, og ble enda mer inspirert av dine bilder. Likte veldig godt at du ikke har brukt kritt hvitt! :)
    Hva slags gulv har du malt på, og måtte du gjøre noe forarbeide med gulvet? Og en siste ting, er det enkelt å vaske? Mange spørsmål her ;)

    Ha en fortsatt fin søndag! :)

    Hilsen Tina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for fine ord! :)

      Vi har malt på lakkert eikeparkett. Vasket med Trestjerners gulvrens og matte lett ned med sandpair før maling. Malte tre strøk.

      Det er veldig enkelt å vaske! Og ikke minst lettere å se møkka. ;)

      Ha en fin søndagskveld du også!

      Slett
    2. Tusen takk for svar :) kan tenke meg møkka syntes ja. Har selv lyse gulv på rommene våre, og ja, man blir vel smågal! Men uansett så blir det vel en litt lysere hverdag! Da skal jeg se om jeg får med meg mannen på dette her ;)

      Slett

Kommentarer gjør meg glad!

Hvis du har et spørsmål, prøver jeg å besvare det under kommentaren din.